Kinesiotejp eller kinesiologitejp

Kinesiotejp eller kinesiologitejp som det även heter är en bra tejp som passar för olika ändamål. Denna tejp har även andra namn som den är känd under. Bland annat kallas den för idrottstejp, kinesiology tape eller sporttejp. Denna typen av tejp har funnits länge. Den som utvecklade den var kiropraktorn Kenzo Kase i Japan under 1970-talet. Tejpen har många fördelar och används idag av många idrottare. Tejpen i sig är elastisk samt många gånger färgglad. Det är inte bara idrottare som använder den, utan den används även av sjukgymnaster och fysioterapeuter, för att förebygga och behandla skador på muskler och leder. Kase tog fram denna tejp för att det skulle finnas en tejp som påminner om hudens egenskaper. De första som kom att använda sig av denna sorts tejp var patienter med artikulära smärtor. Tejpens teknologi är baserad på kroppens egen naturliga läkeprocess. Tejpen aktiverar kroppens egna kretslopp och det ger en neurologisk effekt. Därav namnet Kinesio. Tejpen tillverkas idag av flera olika material, men det är tejpen i bomull som är den vanligaste. Det finns även kinesiotejp som tillverkats i syntetiskt material, som har fördelen att den stöter bort vatten på ett bättre sätt.

Tejpanvändning

Kinesiologitejp är något som man främst använder sig av för att rehabilitera samt att man även använder det då man känner av ömhet i senor och muskler. Med tejpen så får man ett bra extra stöd samt att det även ger en bra stabilitet. Den påverkar inte rörelseförmågan eller blodcirkulationen. Det går även bra att använda denna tejp i förebyggande syfte. Då för att håla leder på plats. Det för att man ska undvika skador. Tejpen används för att man ska kunna aktivera läkningsprocessen i kroppen. Samt då även för att ge bra stöd och stabilitet. Tejpen kan även göra så att det känns mindre ont, den ger en mer ökad rörlighet samt att den även ser till att stimulera muskelaktivering.

Vad hjälper kinesiologitejp mot?

Kinesiotejp eller kinesiologitejp går att använda för en massa olika saker. Bland annat så använder man den för att tejpa idrottsskador. Men den fungerar även mot andra besvär. Bland annat går det att använda tejpen om du har smärta i ryggen. Du kan tejpa dina anklar, så väl som att den är bra om du lider av hopparknä eller löparknä. Tejpen hjälper även mot muskelbristningar så väl som mot hälsporre. Om du har en dålig hållning så går det att tejpa med denna tejp med. Ofta kan en dålig hållning bero just på att du har ont i rygg, axlar eller nacke.

Vilka delar av kroppen går att tejpa

Kinesiologitejp fungerar bra att använda i stort sett på hela kroppen. Tänk dock på att det finns vissa delar av din kropp som kan vara känsligare. Oftast är det ställen där huden är extra tunn så som vid revbenen. Tejpar du på sådana ställen, med tunn hud. Så kan det vara lite svårare att få bort tejpen senare. Sedan finns det vissa områden du aldrig bör använda kinesiotejp på. Det gäller om du har en försvagad hud, öppna sår eller om du har psoriasis eller andra typer av hudsjukdomar.

Hur ska tejpen appliceras?

Hur man tejpar eller applicerar tejpen, det kan gå till på olika sätt. Det beror helt enkelt på var du ska tejpa och varför. Många gånger finns det bra instruktioner att följa, beroende på kroppsdel. Tejpen kommer i olika bredder samt att du kan klippa till den i olika storlekar.

För att du ska få maximal effekt av tejpen är det väldigt viktigt att du applicerar den korrekt. Här är ett par steg du kan följa när du ska tejpa:

Klipp till tejpen i önskad form. När du klipper tejpen se då till att du rundar alla hörn samt att du klipper jämnt runt om. Om du inte rundar ändarna så kan det nämligen bli så att ändarna slits upp av dina kläder.

Sedan är det mycket viktigt att du inte nuddar sidan med lim på. Om det hamnar smuts på limsidan så kan tejpen lossna bra mycket tidigare än vad den ska, eller så fäster den inte alls.

När tejpen ska appliceras är det bra att du ser till att din hud är torr och ren. Det ska inte finnas hår, oljor eller hudkrämer på huden. Hår som finns på det område du ska tejpa ska du alltså raka bort. Tejpa dock inte direkt efter rakning, då det kan irritera huden.

När det är dags att placera ändarna på tejpen, se då till att du inte har någon stretch på dem. Om det är det, så kommer tejpens ändar hela tiden vara under spänning. Det kan göra att de lossnar alldeles för tidigt. Det är bra att lämna cirka 5 cm utan stretch i ändarna.

En sak du måste göra när du ska tejpa dig, det är att gnugga tejpen. Det är nämligen så att det krävs värme för att limmet ska aktiveras. Värme kan du alltså skapa genom att gnugga tejpen. Gnugga ett par minuter och tryck alla kanter och hörn mot huden så bör tejpen sitta ordentligt.

Om du ska göra något efter du tejpat, vänta minst 1 timme. Du bör alltså applicera tejpen minst 60 minuter innan du utför någon form av aktivitet. Det så att den fäster som den ska.